Føre mennesker… Administrere ting

Master de fem vigtige facetter af højtydende lederskab
Mange folk i lederstillinger kæmper med at forstå hvad der gør en stor leder. Mens milliarder af dollars er brugt årligt på lederudvikling, er kvalitet ledelse stadig mangelvare.
Organisationer har reageret på efterspørgslen efter højtydende lederskab med myriader af uddannelse og træningsprogrammer og ressourcer, som synes at være rigeligt… Amazon.com har over 9.000 referencer på ledelse… men mest organiseret forsøg på at udvikle højtydende ledere ikke at nå deres mål.
Så hvad der virker?
I arbejder med ledere har vi isoleret fem centrale karakteristika, som succesrige ledere vise. Disse arbejder meget godt i alle indstillinger, det være sig statslig, non-profit eller for-profit kommercielle. Disse fem vigtige facetter af højtydende lederskab er universelle.
De er nemme at huske benytter akronym FACET. Her er…
Fokus – ægthed – mod – empati – Timing
Fokus
Effektive ledere holde fokus på de resultater, de ønsker at skabe, og ikke får også gift med de metoder, der anvendes til at nå dem. De giver denne resultater fokus for deres organisation ved at understrege de mission, vision, værdier og strategiske mål for deres organisation og samtidig bygge deres organisationer evne til at nå dem. Denne kapacitetsopbygning understreger behovet for at være fleksibel, kreativ og innovativ og undgå at blive forstenede gennem vedtagelsen af bureaukratiske strukturer, politikker og processer.
Ægthed
Ledere, der er autentisk tiltrække tilhængere, selv ledere, der betragtes som værende meget drevne og vanskelig at arbejde for. Kort sagt, er de set som altid at være sig selv… og derfor tilhængere ved, hvad de kan forvente fra dem og kan stole på dem komme tyk eller tynd. Ægthed indeholder lederen med valutaen for at få ‘buy-in’ fra centrale aktører, fordi det bygger og vedligeholder tillid. Ægthed er det fundament, som de andre facetter er bygget.
Mod
De udfordringer for ledere i dag er enorm, og kræver stort mod at overvinde. Ledere konstant bliver udfordret af andre, det være sig deres eget hold, kunder, offentligheden eller andre interessenter. Stående fast over for kritik, dog at have modet til at indrømme, når de er forkerte, er kendetegnende for modige ledere. For eksempel, kræver skiftende en organisation fra at være indadvendt bliver kunden fokuseret mod, når folk hykler for den nye retning… Det betyder, at kalde folk på deres bluff.
Empati
Effektive ledere forstår at lytte empathetically… således legitimerer andres input. Dermed de fremme konsensusdannelse og opbygge stærke hold. De coache andre til at gøre det samme, og så skabe en kultur af rummelighed. De har tendens til at være gode lyttere, der kapitalisere på andres idéer, og give anerkendelse til disse idéer, men de forsumpe ikke i alt for kompliceret dialog. Mens de oprette læring organisationer, der lægger stor vægt på dialog og løbende feedback, ved de da at gribe ind, når at ‘fiske eller skære agn’, som bringer os videre til den endelige facet…
Timing
En facet, der kan gøre eller bryde en leder er i vide, hvornår at træffe kritiske beslutninger, og Hvornår ikke. Alle de andre facets skal ses som underdanig til at få timingen af kritiske beslutninger rigtigt. Der er behov for at være fokuseret, autentisk, modig og indlevende, men få timingen forkert på kritiske beslutninger og alt andet står til at blive annulleret. Store ledere flytte med passende hastighed. De tror ikke, at alt skal gøres straks… de ved hvordan vi skal prioritere, og hvordan man får deres hold til at prioritere. Samt, engagere de i rettidig følge op for handlinger, der er forpligtet til at ske i et godt koordineret og rettidig måde. De bruger tiden som en allieret.
Er det alt det tager for at blive en god leder?
Disse facetter af højtydende ledelse er ikke udtømmende. Ligesom man ville se på facetter af en diamant, ved nærmere observation andre facetter blive observerbare. Enhver person kan stræbe efter at blive en stor leder af begyndende med disse facetter. Hvis du er i en ledelse rolle, uanset din position i organisationen, starte med at spørge dig selv følgende centrale spørgsmål:
Nøglespørgsmål
Hvordan fokuserede jeg? Hvor meget af min tid bruger jeg kommunikere og inspirerende mennesker om vores mission, vision, værdier og strategiske mål? Hvor meget fokus oprettes i min organisation? Hvordan gift er jeg / min organisation til metoder, der har udlevet deres nytte?
Am jeg har set så autentisk? Gøre folk se og høre virkelige mig? Jeg bære en maske på arbejdspladsen, og fjerne det, når jeg forlader hver aften?
Hvor modig jeg når mine værdier, vision og mål er udfordret? Jeg står fast og kun ændre min holdning når jeg ved at jeg er forkert? Har jeg mit hold identificere hvad de skal holde op med at gøre, hvad de skal begynde at gøre og hvad de behøver at fortsætte gør at opnå vores fokus?
Hvordan empatisk jeg? For meget/for lidt? Kan jeg oprette nok muligheder for en åben og oprigtig dialog? Kan jeg nogensinde finde mig selv og mit team at få kørt ned i konsensus bygning, eller at opnå falske konsensus? Er der en følelse af rummelighed blandt medlemmerne af mit hold, og hele vores organisation og med andre interessenter, herunder kunder?
Jeg lave og udføre beslutninger i tide? Ved jeg, hvornår til ‘fisk eller skære agn?’ – forlanger jeg godt koordineret og rettidig gennemførelse af strategien fra andre? Bruger jeg tid som en allieret?
Hvad du kan gøre for at skabe en højtydende lederskab kultur…
Stiller disse spørgsmål i et åbenhjertig måde vil åbne op for mange muligheder for dig, din virksomhed eller dine kunder… Hvis du har mod som leder at gøre det.
Opbygge og opretholde en høj ydeevne lederskab kultur tager tid, tålmodighed og et klart fokus på de afgørende par karakteristika, at ledere kan udvikle sig naturligt og autentisk. Lytte til hvad folk forventer af dig som leder, og derefter reagere pennetegninger, i tide, vil flytte du dramatisk mod mastering disse fem vigtige facetter af højtydende lederskab.
Først og fremmest skal du træffe foranstaltninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *